måndag 4 augusti 2008

Stockholm tur och retur

I helgen har jag varit i huvudstaden och bränt pengar..
Fick med mig en del saker hem som jag är väldigt nöjd med!
Under denna helgen va det ju pridefestivalens paradtåg...la grande finale så att säga och jag va där... Det är bra att det finns en vecka där man inte behöver hymla hur man tycker och känner.. synd är väl att den behövs.. varför ska vi "normala" människor ha rätt till att dömma någon annan? Det är ju ett ypperligt tillfälle att knyta arbetskontakter och vänner för livet. Iallafall, när jag stod och tittade på detta tåg.. Kommer moderaterna.. Men varför är partierna med? Dom bryr sig ju inte om bi eller trans dom andra dagrarna.. (fördom från mig kanske?) okej jag menar ju inte att statsministern gick med. Jag såg och lyssnade va de unga moderaterna (inte en dag äldre än 15 år.. karinfördom) hade att säga.. "vem vill vara sosse nu.. ingen ingen..." då undrar jag: varför är en del politiska partier inblandade i detta paradtåg och varför skriker dom så?
Åter till själva stockholm.. Satt på ett fik i gamla stan för att slippa regnet. (Paraplyet låg på hotellet och regnjackan hemma i jönköping.) Ser en man gå förbi.. kort hår därfram och värsta hästsvansen där bak, jag skrattar inte fast visst ville jag det. Det såg ju heltokigt ut, men han tyckte nog att han va fin och då kan jag ju inte börja skratta... damen bordet brevid mig lyckades inte lika bra. Hon såg väldigt förvånad ut när han gick förbi, hon tittade på sin vännina och sen började hon skratta. Okej då va jag tvungen att le. Det va ju inte bara jag som la märke till honom!!
Inne på det gigantiska Åhlenshuset kände jag mig väldigt vilsen.. efter ha ätit pizza så hade shoppingmotivationen försvunnit.. vi som hade laddat hela dagen! Väl där inne ser jag en bratt (mina fördomar kanske men han hade seglarskor, skjorta och fin shorts) med en bratttjej (också en karinfördom... ) efter att dom har tittat på vanliga smyckena.. (därav mina fördomar) säger tjejen: var finns alla märkessmycken då? Förlåt men jag tror faktiskt inte att deras budget va lika med min..eller så kanske den visst va det men dom ville att den inte skulle vara det. Jag ska inte låta mina tankar skingra iväg så. När jag befann mig på Åhlens kände jag att Jönköping räcker gott och väl. Inte lika mkt folk, bättre attityd mm. (hade en diskussion på jobbet idag... där vi faktiskt kom fram till att vi i jönköpingsborna är ganska otrevliga och dömmande.. fasen vi måste bli bättre på att bemöta våra kära turister och medmänniskor!)
Men jag hade en trevlig helg i stockholm! Kollade på Mamma mia på bio... helt hysterisk roligt!!!!! jag skrattade länge efter att eftertexten hade slutat rulla! Vilket slut!!! Måste säga att det kändes lite konstigt att se Mr Darcy sjunga en ABBA låt.. och för den delen James Bond.. hahah. Stellan Skarsgård.. ja alla.. helt fantastiska. Min kusin frågade mig innan bion drog igång: får jag sjunga med? Jag va så illa tvungen att fråga vad filmen handlade om, hade ingen koll på det, mer än att B och B lånade ut sin musik. Hon fick sjunga med om någon annan i biosalongen började sjunga.. och då räknades inte jag med. När filmen drog igång va det jag som ville sjunga!! haha Fick sitta och stampa takten med foten.. för jag hörde ingen som började sjunga!!!


Tjing och hej

Inga kommentarer: