måndag 6 juli 2009

Stockholmsresa nr 3 utlöser larmet på slottet

Då är den årliga Stockholmsresan gjord!
I korta drag kan man sammanfatta resan såhär; en knäsvag människa, gamla stan och larm som går. Dock fanns det skratt på alla dygnens timmar förutom då vi sov.
Resenärerna som alltid var jag och min kusin.Resan i sin tur var väl döm att misslyckas från början men kusinen bet ihop. Det var nämligen hennes förslag att ta tåget upp.. åksjuk som hon är.. är detta inget bra förslag. Efter 20 min på X2000 börjar hon profylax-andas. Själv satt jag brevid med ett nöjt leénde och åt min frukost, fasen va elak jag är igentligen. Själv kunde hon inte få i sig sin medtagna frukost. Nåväl hon repade sig ganska snabbt när vi väl va framme. Vi gick tvärs över hela stockholm kändes det som för att köpa te, hur ska min kusin annars klara hösten? =) Vi handlade både på söder och på östermalm. hotellet låg i mitten och lite ut på kanten om man nu vill skapa sig en bild i huvudet om hur våra vägar vandrades. Det första knäsvaga ögoblicket och det andra med förresten kom i gamla stan. Min kusin fick syn på en historiker.. inte vem som helts utan Kristoffer O´rega. Själv är jag inte jätteinsatt men fick en kort information om honom så lite med är jag allt. Nu hör det inte till vanligheterna att min kusin blir knäsvag.. jag hade lite svårt att veta hur ajg skulle förhålla mig. Skulle jag försöka fånga henne om hon svimmade eller skulle jag istället låta henne träffa kullerstenarna för att sedan försöka dra upp henne? Tur för mig så behövde jag inte tänka så mycket mer på den saken för hon höll sig på benen men knappt. Andra gången vi såg denna man ville hon gå efter men jag fann detta lite olämpligt.. ifall han skulle tycka det va lite läskigt med oss i hälarna. hon hejdade sig =)
Sista dagen skulle vi vara lite kulturella. Vi besökte Stor kyrkan där det år 2010 ska hållas kungabröllop!! (jag tycker att detta ska bli kul) sen gick vi över till det kungliga slottet. Vi gick i livrutskammaren och sen ner till källaren för att kika på de kungliga vagnarna som har används. Där i nere i källaren lyckades min kusin få i gång larmet genom att sträcka ut huvudet över repet för att titta på en vagn vi redan har gått förbi. När larmet väl hade tystnat kom en vakt springandes och frågade vad som hade hänt och min kusin fick allt ta och bekänna att hon va boven i dramat. Vakten va väl inte jätte road i början av samtalet men fick senare en mjukare ton...
hemresan gick som uppresan.. med profylax-andningen efter en kort stund och så höll det på till tågbytet =)
Nästa gång vi ska resa har jag bett henne att titta på andra alternativ..
Over and out

Inga kommentarer: